Dzisiaj jest 27 kwie 2024, 18:34

Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 8 ] 
Autor Wiadomość
Post: 06 lis 2011, 11:45 
Offline
nałogowiec zinfo
nałogowiec zinfo
Awatar użytkownika

Rejestracja: 07 paź 2006, 15:00
Posty: 1013
Lokalizacja: STĄD
Kładka Parkowa, malowniczy mostek obok wiaduktu kolejowego, zniszczony w 1945 r. Pozostały po nim tylko filary (komplet) i wsparcia po obu stronach Nysy. Wydawałoby się, że tylko położyć przęsła i mógłby ożyć na nowo, łącząc oba brzegi, polski i niemiecki.
Spacerując parkiem nad Nysą, często przechodzę obok miejsca, gdzie była kładka. Ostatnio zaintrygowały mnie wspomniane filary, na których wspierała się kładka.
Temat zaczęty w innym wątku
Dziś nowe zdjęcie, zrobione ze strony niemieckiej


Ostatnio zmieniony 06 lis 2011, 11:45 przez Chuck Norris jr, łącznie zmieniany 1 raz

Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 08 lis 2011, 10:48 
Offline
zinfoman
zinfoman
Awatar użytkownika

Rejestracja: 07 sty 2005, 11:16
Posty: 2382
Lokalizacja: Zgorzelec
To było odgałęzienie kładki prowadzące na wyspę. Widać je na niektórych zdjęciach i pocztówkach.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 08 lis 2011, 11:25 
Offline
zinfoman
zinfoman
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17 lis 2006, 18:21
Posty: 1867
Lokalizacja: --
ni ejestem pewien, ale "piąty element" znajduje sie bliżej polskiego brzegu a zejście na wyspę było bliżej niemieckiego.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 08 lis 2011, 14:59 
Offline
zinfoman
zinfoman
Awatar użytkownika

Rejestracja: 30 maja 2006, 8:52
Posty: 1887
tadam pisze:
ni ejestem pewien, ale "piąty element" znajduje sie bliżej polskiego brzegu a zejście na wyspę było bliżej niemieckiego.


jest jak mówisz, kładka na wyspę nie ma z tym nic wspólnego.
kurde chucki zabiłeś mi ćwieka tym filarem:) przeglądałem stare kartki pocztowe i na żadnej nie udało mi się tego piątego koła u mostu wypatrzeć, a przecież musiał tam być wtedy - albo równie dobrze można stwierdzić, ze nie ma prawa tam być teraz :)

P.S.y
a tak swoją drogą myślę sobie, może jakoś zagospodarować by te pozostałości po schodach z naszej strony? przecież i tak każdy tam wchodzi żeby "popatrzeć", więc może byłoby lepiej odbudować schody i zamontować jakieś barierki w tym co stoi? bo nie ukrywam, ze ile razy włażę tam z moim młodym to zawsze zastanawiam się czy ja mam po kolei w głowie zgadzając się na to aby tam właził z moim błogosławieństwem...
nie daleko jest też jeszcze prawdziwy taras widokowy, który na starych mapach oznaczony jest jako Felsenkanzel, dojście w tej chwili jest do niego również trochę ryzykowne. może dobrze byłoby zaplanować w ramach dalszej budowy ścieżki rowerowej wzdłuż rzeki środki na podrasowanie tych dwóch miejsc?

P.S.y 2
na tym zdjęciu wydaje mi się, ze widać piąty - na moje oko zyzowate to musiał być czymś w rodzaju falochronu/zderzaka


Ostatnio zmieniony 13 lis 2011, 23:10 przez neandertalski, łącznie zmieniany 5 razy

Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 10 lis 2011, 11:41 
Offline
nałogowiec zinfo
nałogowiec zinfo
Awatar użytkownika

Rejestracja: 07 paź 2006, 15:00
Posty: 1013
Lokalizacja: STĄD
Też tak wcześniej wymyśliłem, że musiało to być zabezpieczenie tego czterofilarowego wsparcia kładki przed krą podczas roztopów wiosennych. W ten sposób chronione były filary wszystkich mostów, widocznych na starych fotografiach. Widocznie to wsparcie narażone było najbardziej (główny nurt rzeki) i już później dobudowano ten piąty filar (charakterystyczne, że jest on obrócony o 45 stopni w stosunku do pozostałych czterech. Inna sprawa, jak to technicznie zrealizowano?
Obecnie, przy niskim stanie rzeki można do tych filarów podejść na odległość kilku metrów.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 10 lis 2011, 14:19 
Offline
zinfoman
zinfoman
Awatar użytkownika

Rejestracja: 30 maja 2006, 8:52
Posty: 1887
ten obrót o 45 stopni specjalnie znaczenia chyba nie ma bo słup jest okrągły, byłoby inaczej gdyby miał krawędzie, ale pytanie czemu głownia właśnie tak została postawiona? z czegoś to musiało wynikać.
wydaje mi się też, ze konstruktorzy mostu dorobili go po czasie bo nie przewidzieli tego, ze cztery filigranowe filary na środku nurtu to może być za mało. czyli nawet Niemcy czasami czegoś nie przewidzą ;)
patrząc jak wygląda po latach to miejsce z góry, dochodzę do wniosku, filar mostu w tym miejscu nie był specjalnie przemyślany, może z tego powody więcej takich kładek na rzece już nie robiono (dwie pozostałe były bez filarów). ale to tylko moja prywatna konfabulacja.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 15 lis 2011, 5:47 
Offline
nałogowiec zinfo
nałogowiec zinfo
Awatar użytkownika

Rejestracja: 07 paź 2006, 15:00
Posty: 1013
Lokalizacja: STĄD
Filary były z gotowców i umieszczone na tym piątym uchwyty przy skręceniu go o 45 st. pozwalały na zamocowanie do nich elementów, które skutecznie chroniły to miejsce kładki przed krą. Tak myślę.


Ostatnio zmieniony 15 lis 2011, 5:51 przez Chuck Norris jr, łącznie zmieniany 1 raz

Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 09 lis 2012, 16:34 
Offline
nałogowiec zinfo
nałogowiec zinfo
Awatar użytkownika

Rejestracja: 07 paź 2006, 15:00
Posty: 1013
Lokalizacja: STĄD
zdjęcie z września


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 8 ] 

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 82 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do:  


Support forum phpbb by phpBB3 Assistant
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
NA FORUM OBOWIĄZUJE ZAKAZ UŻYWANIA FORM "PAN" oraz "PANI". Używamy tylko formy bezpośredniej.


Firma DGL - właściciel www.forum.zgorzelec.info nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników.
Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub ccywilną..