Edytuję swój ostatni post z dn.:
Wysłany: Pon Gru 12, 2005 5:48 pm
-----------------------------
Mnie wygląda, że mapa:
Pharus-Plan Görlitz / Lith. u. Druck des Pharus-Verlages G.m.B.H. Berlin. - 1:10 000. - Berlin : Pharus, [1938]. - 1 Kt. : Farblithographie ; 51 x 37 cm, gefaltet 22 x 12 cm (Oberlausitzsche Bibliothek der Wissenschaften, Kte IX 132).
przedstawia miasto z wcześniejszego okresu, niż 1938. Brak na niej drugiej nitki tramwajowej po stronie zachodniej, zaraz za mostem, brakuje koszarów za kościołem Bonifacego, nie ma kościoła (wybudowany w r. 1929), obecnej ulicy Dąbrowskiego, ani ciągu domów dla kadry garnizonowej, od obecnego hotelu do wiaduktu kolejowego, nie ma też jeszcze stadionu. Brakuje wielu innych elementów, być może plan wydano w r. 1938, jednak przedstawia miasto z okresu wcześniejszego.
Natomiast plan:
Pharus-Stadtplan Görlitz - 1:10 000. - Berlin : Pharus, 1938. - 1 Kt. : Farblithographie ; 66 x 49 cm, gefaltet 20 x 12 cm. - Verzeichnis der Straßen, Plätze, Brücken, öffentl. Gebäude. Zeichenerklärung (Oberlausitzsche Bibliothek der Wissenschaften, Kte IX 140).
bardziej odpowiada stanowi faktycznemu z roku 1938.
Co do kładki, czy mostku mniej więcej na linii cieku wodnego płynącego od stawu za amfiteatrem - widziałem mapkę, na której linią przerywaną był on zaznaczony (chyba ma ją Zubek). Wówczas zastanawialiśmy się, czy była tam kładka, czy nie. Doszliśmy do wniosku, że był plan jej budowy, jednak nie zrealizowany. Dziś jak się pójdzie do Goerlitz i dojdzie do Nysy w tym miejscu, to widać wyraźnie, że tak od strony zachodniej, jak i wschodniej przygotowane były dróżki prowadzące do planowanego mostku. Czyli wszystko gotowe, tylko stawiać.
----------
/niestety, historyczne plany miasta w dużej rozdzielczości już niedostępne
Ajron miał to skopiować, ale nie wiem, czy zamiar zrealizował/
------------------------------
odświeżając tym samym w poniedziałek, 14 maja 2007
zapomniany /niesłusznie/ wątek i dodaję nowe informacje /może nie nowe, ale wynikające z półtorarocznego dystansu/:
Plan miasta z przełomu XIX i XX w.
Oznaczono 7 mostów i kładek miejskich na Nysie:
1. kładka dla pieszych w północnej części miasta,
2. Most Nyski,
3. kładka dla pieszych przy Alei Lipowej,
4. Most Liberecki /JPII/,
5. Wiadukt kolejowy,
6. kładka parkowa dla pieszych,
7. mostek na wyspę.
Wg panującej opinii /a może tylko na podstawie piosenki z okresu DDR/, mostów miejskich było siedem. Gdzie więc był legendarny już, siódmy most?
W obrębie prezentowanej mapy mógł to być tylko mostek na wyspę, przy kładce parkowej.
Był plan budowy kładki przy Gedenkhalle /ob. MDK/, niezrealizowany.
Poza obrysem mapy, na północy od miasta istniało coś takiego, jak 'Most Stołowy', była to jednak przeprawa brodowa i nie posiadała konstrukcji typowego mostu.
Również na południe od miasta /Weinhuebel/ istniał most, przy kościele, ale był to również teren poza miastem.
Wygląda więc, że miano 'siódmego mostu' należy się małej kładce łączącej lewy brzeg Nysy z wysepką w parku, obok wiaduktu kolejowego. Nie był to jednak most łączący oba brzegi Nysy.