turek pisze:
mam wątpliwości czy nie powinny się one poruszać po terenie naszego kraju polskimi radiowozami
Masz wyszukane wątpliwości.
Przestrzegam przepisy kodeksu drogowego, więc nie obawiam się także niemieckich radiowozów na naszej ojczystej ziemi.
[ Dodano: Pon Mar 14, 2011 11:01 am ]
a To juz cytowałeś
ale Ty chyba jesteś eurosceptykiem
"Współpraca transgraniczna na podstawie acquis Schengen
Przełomem w zakresie współpracy transgranicznej stały się postanowienia
zawarte w konwencji wykonawczej do układu z Schengen, podpisanej
19 czerwca 1990 r. W rozdziale 1 tytułu III konwencji wykonawczej określono
zasady prowadzenia obserwacji transgranicznej i pościgu transgranicznego.
Artykuł 40 zawierał upoważnienie do kontynuowania przez funkcjonariuszy
danego państwa sygnatariusza konwencji obserwacji (nadzoru) osoby podejrzanej
o popełnienie przestępstwa mogącego stanowić podstawę do ekstradycji.
Obserwacja może być przeniesiona na terytorium innego państwa sygnatariusza
pod warunkiem wystąpienia przez odpowiedni organ państwa prowadzącego
obserwację z wnioskiem o zgodę do państwa przyjmującego.Wnagłych przypadkach
funkcjonariusze policji mogą prowadzić dalszą obserwację podejrzanego
o popełnienie ciężkich przestępstw kryminalnych, pod warunkiem że
władze państwa, na którego terytorium kontynuowana jest obserwacja, zostaną
30
natychmiast powiadomione o przekroczeniu granicy wskutek prowadzonej
obserwacji i otrzymają niezwłocznie wniosek o pomoc, w którym zostaną
określone powody przekroczenia granicy. Obserwacja zostanie przerwana, jeśli
zażąda tego państwo przyjmujące lub gdy funkcjonariusze prowadzący obserwację
nie zdołają uzyskać stosownego upoważnienia w ciągu pięciu godzin
od momentu przekroczenia granicy. Obserwacja może być prowadzona tylko
po spełnieniu dodatkowych warunków, takich między innymi jak: przestrzeganie
przez funkcjonariuszy prowadzących obserwację postanowień konwencji
wykonawczej Schengen oraz przepisów prawa wewnętrznego obowiązujących
w państwie przyjmującym, stosowanie się do poleceń wydawanych
przez miejscowe władze, posiadanie przez funkcjonariuszy dokumentu potwierdzającego
fakt uzyskania zezwolenia, zakaz użycia broni służbowej (z wyjątkiem
obrony koniecznej), zakaz wkraczania do mieszkań prywatnych
i do miejsc niedostępnych dla publiczności, zakaz zatrzymania lub aresztowania
podejrzanego.
Zasady pościgu transgranicznego, określone w art. 41 konwencji wykonawczej,
są zbliżone do tych, które dotyczą obserwacji transgranicznej. Zasadnicze
różnice polegają na tym, że funkcjonariusze prowadzący pościg są
upoważnieni do jego kontynuowania na terytorium innego państwa bez
uprzedniego zezwolenia, jeśli ze względu na szczególną pilność sytuacji nie
było możliwości powiadomienia odpowiednich władz drugiego państwa
o takim zamiarze przed wkroczeniem na terytorium tego państwa lub gdy
odpowiednie organy tego państwa nie były w stanie znaleźć się na miejscu
w celu przejęcia pościgu. Pościg prowadzony jest wyłącznie przez granice
lądowe. Pościg może być prowadzony na wyznaczonym obszarze lub
w ustalonym czasie od chwili przekroczenia granicy (ograniczenia ustalone
w deklaracji każdego państwa) albo bez ograniczeń terytorialnych i czasowych.
Na wniosek funkcjonariuszy prowadzących pościg odpowiednie władze
państwa przyjmującego winny zatrzymać ściganą osobę w celu ustalenia
jej tożsamości lub aresztowania. Jeżeli nie złożono wniosku o przerwanie
pościgu i jeśli odpowiednie władze lokalne nie mogą interweniować wystarczająco
szybko, funkcjonariusze prowadzący pościg mogą zatrzymać ściganą
osobę do momentu, w którym funkcjonariusze państwa przyjmującego
będą mogli ustalić tożsamość tej osoby lub ją aresztować. Funkcjonariusze
prowadzący pościg nie są upoważnieni do przesłuchiwania ściganej
osoby.
Przepisy schengeńskie dotyczące obserwacji i pościgu transgranicznego
obowiązują od wejścia w życie konwencji wykonawczej, tj od 25 marca 1995 r.
31
Obecnie są stosowane przez 15 państw8. Nowi członkowie Unii Europejskiej,
mimo że zostali zobowiązani na podstawie protokołu schengeńskiego do Traktatu
zAmsterdamu do przyjęcia całego dorobku prawnego Schengen, nie mogą
prowadzić obserwacji i pościgu transgranicznego, dopóki Rada UE nie podejmie
stosownej decyzji."