forum.zgorzelec.info
http://forum.zgorzelec.info/

WIADUKT NA NYSIE
http://forum.zgorzelec.info/viewtopic.php?f=63&t=690
Strona 3 z 4

Autor:  marika [ 21 kwie 2008, 8:19 ]
Tytuł: 

Witajcie:)
piekny pomysl z odbudowaniem tej kladki, ja jestem jak najbardziej za :) mieszkam po niemieckiej stronie, a tesciow mam na ujezdzie w zgorzelcu i dzieki takej kladce wlasnie w tym miejscu mialabym radoche chodzac do zgorzelca:) wielu moich znajomych polakow mieszkajacych rowniez w görlitz czesto wspominalo, ze superbyloby wybudowac tam kladke. Przyczynila by sie ona rowniez do tego, ze znaczna czesc mlodziezy poruszajaca sie obecnie (wbrew zakazowi) wiaduktem kolejowym moglaby spokojnie przechodzic w bezpiecznym miejscu.

pozdrawiam

Autor:  bombas3 [ 21 kwie 2008, 8:58 ]
Tytuł: 

No to mam propozycję następującą:
załóżmy Komitet Odbudowy Kładki Parkowej, choć, nazwa może być dowolna.
Ważne, że jest parę osób, którym pasowałby taki skrót komunikacyjno-spacerowy.
Teraz tylko zależy, czy oprócz pisania i gadania, będzie się im jeszcze coś chciało :smt053
Spotkanie może być już w najbliższy czwartek, Kaktus pewnie już otworzy, więc temat na nowe otwarcie będzie odpowiedni.

Autor:  neandertalski [ 22 kwie 2008, 12:43 ]
Tytuł: 

patrząc na dzieje domu studziennego pidziwiam Michale Twoją inicjatywę budowy mostu, który pewnie postoi tak długo jak długo obok niego Pan Papa nie zacznie inwestować ;)
a tak przy okazji wracając do tematu wiaduktu, czy przypadkiem w tekście nie rozwikłano zagadki sztolni koło MDK-u?

Pod zaplecze budowy i składowanie materiałów wydzierżawiono i uformowano w tarasy pas gruntu o szerokości 100 m po obu stronach osi przyszłego mostu. Na miejscu urządzono wytwornię zaprawy i kuźnię. materiały (drewno, kamień, piasek, żwir, cement, wapno, okucia) zamawiano w drodze przetargów. Do budowy zamierzano wykorzystać w maksymalnym stopniu miejscowy granit, który jednak ze względu na niejednorodną strukturę nadawał się tylko do wypełnienia konstrukcji. Na ciosy sklepienne, zewnętrzną warstwę murów i warstwy łączące pozyskiwano granit z nowootwartego kamieniołomu w odległym o 10 km na zachód Königshain. Cement sprowadzano częściowo z Anglii, częściowo z Tarnowskich Gór, wapno hydrauliczne z Lwówka Śl., zwykłe pozyskiwano z lokalnych odkrywek. Odpowiedni piasek pozyskiwano na miejscu z wykopów fundamentowych. Na pale fundamentowe i rusztowania zakupywano partiami (aby uniknąć kosztów składowania i zwyżki cen) drewno sosnowe w ilości 27,4 tys. m3. Łączne zapotrzebowanie kamienia określono na 129,5 tys. m3.


na starych mapach tereny przy sztolni funkcjonują jako steinbruch, no więc zgadzałoby się z grubsza...

Autor:  zubek [ 22 kwie 2008, 15:27 ]
Tytuł: 

mowa jest o granicie, tymczasem ( tak mi sie przynajmniej zdaje) w sztolni mamy do czynienia z powszechnym u nas bazaltem (burym łupkiem). nie mniej faktycznie on też mógł być pozyskiwany na okoliczność budowy ( choćby jako tłuczeń).
Granit w naszej miejscowosci to wyłacznie Königsheim

Autor:  neandertalski [ 22 kwie 2008, 22:50 ]
Tytuł: 

mowa jest o miejscowym granicie, granit z Koenigsheim jest wymieniony oddzielnie. nie jestem geologiem ale jeśli chodzi o "miejscowe" kamieniołomy to chyba tylko steinbruch nad nysą wchodzi w grę?
możliwe, że w tłumaczeniu też moze być coś pokręcone?
dziwi mnie zresztą, ze w tej opowieści o budowie linii właśnie łupka bazaltowego w ogole się nie wspomina, albo nieuważnie czytałem...

Autor:  tadam [ 16 gru 2011, 10:22 ]
Tytuł: 

a tak co by temat odświeżyć:

onet.pl przedstawił 21 najpiękniejszych mostów w Polsce

onet pisze:
Mało znanym, a bardzo pięknym obiektem jest most kolejowy w Zgorzelcu – graniczny most na Nysie Łużyckiej, łączący polski Zgorzelec i niemiecki Görlitz, wybudowany w roku 1847. Jest to łukowy most kamienny o 475 m długości i 35 przęsłach, składających się z 6 sekcji. Jest jednym z czterech najdłuższych mostów kamiennych w Polsce i najdłuższym mostem kamiennym w Niemczech.


http://poznajpolske.onet.pl/gallery/naj ... ge,11.html

Autor:  Kubek [ 16 gru 2011, 22:55 ]
Tytuł: 

Patrz, raptem o 15m nas Bolesławiec wyprzedza. Zawsze jakoś tak bolesławieckie cudo wydawało się duuużo dłuższe. Dochodzi do tego Hennersdorf... Mamy tych mosteczków tutaj trochę :).

Autor:  neandertalski [ 16 gru 2011, 23:56 ]
Tytuł: 

a mnie najbardziej intryguje, że może być równocześnie jednym z czterech najdłuższych mostów kamiennych w Polsce i najdłuższym mostem kamiennym w Niemczech;)

Autor:  przekorny [ 18 gru 2011, 13:20 ]
Tytuł: 

...wczoraj wrzuciłem fotkę na fb, ale zachęcony przez yARO_81 wrzucam ją i tutaj...

Autor:  neandertalski [ 27 gru 2011, 22:32 ]
Tytuł: 

w książce Wolfa Dietera Fiedlera można trafić na ciekawą informację, o której nie wspomnieli w cytacie na początku tego wątku - tzn o tym kiedy właściwie wiadukt został uruchomiony. okazuje się, że data ta a właściwie moment przejazdu przez most pierwszej lokomotywy został określony bardzo dokładnie, to było 26 sierpnia 1847 roku o godzinie 18:00.

Autor:  viper126pzgc [ 07 lut 2012, 19:53 ]
Tytuł: 

http://www.kolej.one.pl/_fervojoj/BIBLI ... /MOSTY.HTM

Autor:  zubek [ 10 lut 2012, 9:35 ]
Tytuł: 

vip - fajny link. trochę jednak nie pasuje mi to zdanie: -Oszczędziły go też wojny, dzięki czemu możemy dziś podziwiać to wyjątkowe dzieło sztuki inżynierskiej. - most był wysadzony - czego ślady można na nim znaleźć do dzisiaj.



Obrazek

Autor:  tadam [ 10 lut 2012, 10:00 ]
Tytuł: 

zubek pisze:
vip - fajny link. trochę jednak nie pasuje mi to zdanie: -Oszczędziły go też wojny, dzięki czemu możemy dziś podziwiać to wyjątkowe dzieło sztuki inżynierskiej. - most był wysadzony - czego ślady można na nim znaleźć do dzisiaj.


ojtam ojtam ;)
most wysadzono 7 maja 1945 r. toż to już prawie po wojnie ;)

Autor:  neandertalski [ 10 lut 2012, 12:08 ]
Tytuł: 

Panowie starzejecie się, piszecie dwa razy to samo w tym samym wątku ;)

Wysłany: Nie Gru 11, 2005 9:01 pm
Cytuj:


Wysłany: Pon Maj 14, 2007 11:57 am
Cytuj:
o właśnie o to zdjęcie mi chodziło :smt026 - szczególnie w kontekście nastepującego zdania:
"Budowa okazała się przeprowadzoną bardzo solidnie, gdyż most przetrwał półtora wieku w zasadniczo niezmienionym stanie. Oszczędziły go też wojny, dzięki czemu możemy dziś podziwiać to wyjątkowe dzieło sztuki inżynierskiej."
jakj widać nie oszczędziły. widać to do dziś gołym okiem. miejsca odbudowane mają nieco inny odcień.


---------------------------------------------------------------------------------------------------

Wysłany: Wto Lut 07, 2012 7:53 pm
Cytuj:


Wysłany: Dzisiaj 9:35
Cytuj:
vip - fajny link. trochę jednak nie pasuje mi to zdanie: -Oszczędziły go też wojny, dzięki czemu możemy dziś podziwiać to wyjątkowe dzieło sztuki inżynierskiej. - most był wysadzony - czego ślady można na nim znaleźć do dzisiaj.

Autor:  viper126pzgc [ 10 lut 2012, 12:38 ]
Tytuł: 

Pięć lat temu pisane. Kto by o tym pamiętał.

Strona 3 z 4 Strefa czasowa UTC+1godz.
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/