Jak wcześniej pisałem, po przewaleniu się ogromu spraw przystępuję do krótkiej analizy związanej z moim pierwszym pytaniem, które brzmiało:
Co było przesłanką aby w zamówieniu publicznym o administrowanie cmentarza w Zgorzelcu zamawiający, czyli urząd, warunkował rozpatrzenie oferty od tego, czy oferent ma uprawnienia do wywozu nieczystości, śmieci, czy nie?
Teraz widzę, że prawdopodobnie pytanie źle zostało sformułowane. Ale cóż, kto czyta, ten wie.
Wszelkie opinie o osobach, są wyłącznie moimi opiniami, każdy ma prawo mieć własną opinię o ludziach piastujących stanowiska opłacane z pieniędzy podatników.
[shadow=red]WSTĘP ( niecierpliwi niech dadzą sobie spokój - dłuugie)[/shadow]
Od samego początku Cmentarz Komunalny w Zgorzelcu administrowany był przez MPGK (wcześniej MZGK). Podmiot ten, zależny od miasta, był monopolistą na cmentarzu i nie pozwalał na wykonywanie usług pogrzebowych nikomu innemu. Później coś w atmosferze zelżało i pozwolono na świadczenie usług innym podmiotom również. Administratorem pozostawał jednak niezmiennie MPGK. Wskutek roszad personalnych związanych między innymi ze zmianą rządzącej opcji politycznej opuścił stanowisko dyrektora, od zarania dziejów piastujący je, Jerzy Gothard a na jego miejscu pojawił się Mieczysław Lewandowicz. Postać to bezbarwna i krótkotrwała, więc nie będzie zajmować mi wiele miejsca. Obaj Panowie jednak pracowali w MPGK. W międzyczasie ogłoszono konkurs i administrowanie cmentarzem przejęła firma spoza Zgorzelca. Nie wychodziło jej najlepiej (skargi mieszkańców na stan cmentarza i jakość usług). W tym czasie odszedł z MPGK człowiek doświadczony w administrowaniem cmentarza, Jerzy Gothard a za nim odszedł jedyny w tej firmie człowiek z uprawnieniami do zarządzania nieruchomościami Bolesław Mańczak, który de facto również znał się na zarządzaniu cmentarzem.
Nastał nowy prezes – Jacek Szymański.
Z MPGK odeszli też pozostali ludzie wykonujący bezpośrednio usługi pogrzebowe oraz inni posiadający właściwe umiejętności w zakresie utrzymania porządku na cmentarzu
Odeszli również ich bezpośredni przełożeni. MPGK stało się w związku z tym przedsiębiorstwem, które przestało zajmować się usługami pogrzebowymi, zdjęto z budynku MPGK reklamę świetlną o usługach pogrzebowych i rozpoczęto prowadzenie działalności związanej z utrzymaniem porządku w mieście.
Prezes z wielkimi ambicjami i zapałem przystąpił do pracy. W tej chwili pomijam fakt, że utrzymaniem czystości w mieście Zgorzelec zajmują się podmioty zewnętrzne., spoza Zgorzelca, być może wrócimy do tego tematu i innym wątku. Jeśli otrzymam przynajmniej część obiecanych materiałów i będę miał czasowe możliwości, to oczywiście również przedstawię te zagadnienia równie szczegółowo. Oczywiście jeśli taka będzie Wasza wola.
Mija czas i nadszedł termin ogłoszenia przetargu na administrowanie cmentarzem zgorzeleckim. W tym czasie MZGK Zgorzelec świadczy następujące usługi(to ze strony MPGK)
„Witamy na stronie MPGK sp. z o.o. w Zgorzelcu.
Działamy w zakresie:
wywozu nieczystości stałych oraz płynnych,
utrzymania czystości ulic, placów,
konserwację, utrzymanie terenów zielonych,
budowę zieleńców,
nasadzanie drzew i krzewów
wycinka drzew
segregacja odpadów „
Nie ma tam mowy o administrowaniu nieruchomościami, w tym cmentarzami a co jest to każdy widzi. MPGK nie ma ludzi uprawnionych do administrowaniem cmentarzem ma natomiast uprawnienia do wywozu nieczystości i odpadów. Nie ma natomiast kadr do wykonywania usług pogrzebowych a także osób znających się na właściwym administrowaniu cmentarzem oraz odpowiednim jego zarządzaniem.
[shadow=red]CZĘŚĆ ZASADNICZA[/shadow]
BM ogłosił przetarg na administrowanie cmentarzem i 05 marca 2008 r. do przetargu przystąpiły trzy podmioty.
Podmiot A
Podmiot B
Podmiot C
Kto był uprawniony do
Jakie były warunki dla podmiotów uczestniczących w przetargu? Przedstawiam poniżej.
9. Warunki udziału w postępowaniu
O udzielenie Zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy spełniający warunki określone w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, czyli:
9.1 Posiadają uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli
ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień.
Ocena spełnienia tego warunku odbędzie się na podstawie analizy treści:
a. aktualnego odpisu z właściwego rejestru albo aktualnego zaświadczenia o wpisie do
ewidencji działalności gospodarczej, wystawionego nie wcześniej niż 6 miesięcy
przed upływem terminu składania ofert,
b. zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust. 1
pkt 4-8 ustawy Pzp, wystawione nie wcześniej niż 6 miesięcy przed terminem
składania ofert,
c. zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust.1
pkt 9 ustawy Pzp, wystawione nie wcześniej niż 6 miesięcy przed terminem składania
ofert,
d. zezwolenia na usuwanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z
terenów Gminy Miejskiej Zgorzelec wydane przez Burmistrza Miasta Zgorzelec
ważne minimum do 31.12.2009 r. lub potwierdzenie złożenia kompletnego wniosku
o udzielenie zezwolenia.
9.2 Posiadają niezbędną wiedzę i doświadczenie oraz dysponują potencjałem technicznym i osobami zdolnymi do wykonania zamówienia określonego w niniejszym postępowaniu tj.:
a. wykażą zrealizowaną, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywaną 1 usługę w okresie ostatnich trzech lat, a jeżeli okres działalności jest krótszy- w tym okresie, odpowiadającą swoim rodzajem i wartością usługom stanowiącym przedmiot zamówienia tj. zarządzanie cmentarzem, z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i odbiorców, oraz załączenia dokumentów potwierdzających, że usługi te zostały wykonane należycie /wykaz został określony formularzem Nr 3 do SIWZ/,
b. dołączą wykaz osób i podmiotów, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia, niezbędnych do wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nich czynności, tzn.:
- wykażą dysponowanie minimum 1 osobą lub podmiotem, którzy będą wykonywali zamówienie, że posiadają licencję zawodową zarządcy nieruchomości nadaną w trybie
przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce gruntami.
W celu potwierdzenia opisanego wyżej warunku należy przedstawić dokument potwierdzający posiadanie licencji zawodowej zarządcy nieruchomości – formularz Nr 4 do SIWZ.
Patrząc na punkt 9.1 można sądzić, że warunkiem uczestnictwa w przetargu jest aby być zarejestrowanym rejestrze podmiotów gospodarczych albo w ewidencji działalności gospodarczej, nie być karanym oraz mieć zezwolenie na usuwanie odpadów. Naprawdę nie potrafię zrozumieć dlaczego ten wymóg tu zaistniał.
W punkcie 9.2 lit.b powyższego cytatu wynika, że wystarczyło MZGK pójść do pierwszego z brzegu człowieka z uprawnieniami zarządcy nieruchomości i spełniony został warunek posiadania osoby z licencją. Nie ważne jest to, że człowiek ten nie miał nigdy nic wspólnego z zarządzaniem cmentarzami. Co jako specyficzna nieruchomość wymaga nietuzinkowej wiedzy i umiejętności z zakresu zarządzania nimi.
Pomijam również fakt, że wybrany przez MZGK Zgorzelec licencjonowany zarządca nieruchomościami Anzelm Jaśkiewicz był zatrudniony w innej spółce i nie wykluczam, że statut tej spółki oraz przepisy wewnętrzne mogły zabraniać wykonywania konkurencyjnej działalności przez w/w zarządcę. W chwili obecnej nie mam dostępu do dokumentów oraz umów, może Wy macie i powiecie jak jest z wykonywaniem usług przez pracowników firmy Przedsiębiorstwo Zarządu Nieruchomościami, ze stanem prawnym na marzec – kwiecień 2008 r., i odpowiecie.
Tak jak powyżej zrobiła jedna z firm pozostałych ale nie wchodziła tu w grę kwestia dobrania niewłaściwego zarządcy albowiem firma dobrała sobie osobę prowadzącą indywidualnie działalność gospodarczą z zakresu zarządzania nieruchomościami.
Trzeci podmiot, osoba fizyczna, która wcześniej administrowała cmentarzem posiadała licencję zarządcy.
Niestety aby poznać dalsze szczegóły i dojdziemy do cyferek musicie zapoznać się z zakresem usług jaki przewiduje
SPECYFIKACJA ISTOTNYCH WARUNKÓW ZAMÓWIENIA.
3.3 Przedmiot zamówienia obejmuje następujące wymagania dotyczące realizacji usługi:
1. koszenie terenów zielonych opisanych w punkcie 10 wykazu obiektów budowlanych i urządzeń,
2. sprzątanie terenów przyległych ( tj. tereny zielone, chodniki, dojścia, parkingi)
- teren od ul. Słowiańskiej 19.980m2
- teren od ul. Boh.II AWP 1.685 m2
- wejście od strony szkoły koszenie ręczne 1.080m2
- bieżące utrzymanie czystości terenu przyległego do Cmentarza tj. parkingi od strony ul. Słowiańskiej i Boh. II AWP ( odśnieżanie usuwanie śmieci) oraz podjęcie czynności związanych z uporządkowaniem i wyznaczeniem dodatkowych miejsc postojowych w okresie od 30 X do 3 XI danego roku.
3. prowadzenie Akcji Zima, a w tym:
- odśnieżanie dróg dojazdowych do cmentarza, alejek głównych, posypywanie
piaskiem,
- zabezpieczenie kwater do pochówku przed przemarzaniem (worki z liśćmi),
4. Przegląd i konserwacja dzwonu,
5. Przegląd i konserwacja chłodni,
6. Przegląd i konserwacja nagłośnienia kaplicy,
7.Prowadzenie biura zarządcy, zlokalizowanego w pomieszczeniach domu przedpogrzebowego przy ul. Słowiańskiej w Zgorzelcu w godzinach tj. od 7 30 do 15 30
codziennie z wyjątkiem świąt.
8.Prowadzenie ewidencji grobów zgodnie z uregulowaniami prawnymi określonymi w
rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 01 sierpnia
2001r. w sprawie sposobu prowadzenia ewidencji grobów, a w szczególności
prowadzenie:
- ksiąg wieczystych osób pochowanych na cmentarzu w układzie rocznikowym
- ksiąg grobów,
- alfabetycznego spisu osób pochowanych na cmentarzu w układzie rocznikowym
(ksiąg cmentarnych),
- pochówków zgodnie z planem zagospodarowania cmentarza .
9. Wykonywanie stałego nadzoru nad powierzonym mieniem komunalnym.
10. Pobieranie opłat za usługi cmentarne zgodnie z cennikiem zatwierdzonym Uchwałą
nr 402/02 Rady Miejskiej w Zgorzelcu z dnia 21 lutego 2002r. w sprawie ustalenia
opłat za korzystanie z cmentarza komunalnego. Zamawiający zastrzega sobie prawo
zmiany wysokości opłat za usługi cmentarne świadczone na Cmentarzu
Komunalnym w Zgorzelcu podjętych w formie prawa miejscowego ( zarządzenie
Burmistrza Miasta, uchwała Rady Miasta)
11. Nadzór nad wykorzystaniem domu pogrzebowego w tym udostępnianie
i przygotowanie kaplicy do uroczystości pogrzebowych.
12. Kontrolowanie przestrzegania przepisów sanitarnych i porządkowych na cmentarzu
13. Utrzymanie w należytym stanie technicznym, sanitarnym, porządkowym elementów obiektu cmentarza szczegółowo opisanych w punktach 1-9 szczegółowych danych obiektów, a w tym dokonywanie bieżących napraw i konserwacji.
14. Nadzór prawidłowego wykonywania prac przez podmioty gospodarcze świadczące usługi pogrzebowe na cmentarzu
15. Stosowanie przy wykonywaniu prac zleconych obowiązujących przepisów prawa, a
w tym: ustawy z dnia 31 stycznia 1959r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (Dz. U. Nr 23 poz.295 z 2000r. ze zm.),rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 01.08.2001r. w sprawie sposobu prowadzenia ewidencji grobów (Dz. U. Nr 90, poz.1013 z 2001r. ze zm.). rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 7 grudnia 2001r. w sprawie postępowania ze zwłokami i szczątkami ludzkimi (Dz. U. Nr 153, poz.1783 z 2001r.) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6 grudnia 2001r. w sprawie wykazu chorób zakaźnych przypadku których stwierdzenie zgonu wymaga szczegółowego postępowania ze zwłokami osób zmarłych na te choroby (Dz. U. Nr 152 poz.1742 z 2001r.)
16. Ustalania zasad funkcjonowania cmentarza, prowadzenia ewidencji i pobór opłat za korzystanie z miejsc pochówku, pozyskiwanie miejsc grzebalnych do nowych pochowań po 20 latach od ich użytkowania.
17. Nadzór nad przestrzeganiem zasad korzystania z cmentarza, w tym zwłaszcza nad: pochówkami, ekshumacjami, kopaniem i murowaniem grobów, komunikacją wewnątrz cmentarza, ustawieniem nagrobków i pomników, pielęgnowaniem grobów, porządkiem oraz utrzymaniem i konserwacją urządzeń i terenów.
18. Utrzymania w dobrym stanie sanitarnym, estetycznym i technicznym obiektów, urządzeń terenów cmentarnych, w tym prowadzenie gospodarki remontowej i modernizacji wraz z utrzymaniem krzyża po jego montażu na kaplicy cmentarnej,
19.Urządzanie , pielęgnowanie i konserwacja zieleni cmentarnej,
20. Nadzorowanie zadań świadczonych na rzecz cmentarza
21. Analizowanie potrzeb rozwojowych w zakresie budowy i rozbudowy cmentarza komunalnego i obiektów cmentarnych oraz wnioskowanie o ich realizację,
22. Prowadzenie przechowalni zwłok i urn z prochami z zachowaniem ceremoniału pogrzebowego,
23. Prowadzenie innych spraw związanych z realizacją zadań z zakresu cmentarnictwa,
24. Zawarcia w imieniu Zleceniodawcy umów na dostawę mediów energii elektrycznej, wody,
25. Prowadzenia książki obiektu budowlanego oraz wymaganej przepisami prawa budowlanego dokumentacji technicznej tego obiektu.
26. Podejmowania wszelkich decyzji i wykonywania wszelkich czynności zmierzających do zachowania nieruchomości w stanie nie pogorszonym a w szczególności do :
- zlecania kontroli technicznej okresowych przeglądów budynku domu
przedpogrzebowego, a także urządzeń stanowiących jego wyposażenie techniczne
- ubezpieczenia usytuowanych na działce budowli
- przeprowadzenia niezbędnych remontów
27. Składania pisemnych sprawozdań z prowadzonego zarządu nieruchomością, które
winny obejmować:
- informację o dochodach i wydatkach związanych z nieruchomością
- rozliczeniach finansowych
- opis stanu technicznego nieruchomości
- wykaz przeprowadzonych remontów
Sprawozdania z przeprowadzonego zarządu powinny zostać przedstawione dwukrotnie w ciągu roku w terminie do 30 listopada i w terminie do 30 stycznia.
28. Dochody z mienia gminy zarządca będzie przekazywał na rachunek bankowy Zamawiającego w okresach miesięcznych do 5 dnia po miesiącu w którym te dochody uzyskano. W tym samym terminie zarządca dostarczy kopie faktur wraz z ich zestawieniem. Należności z tytułu zarządu cmentarzem komunalnym będą przekazywane w wartości brutto. Naliczone opłaty za usługi cmentarne dokumentowane będą fakturami VAT wystawionymi w imieniu na rzecz Zleceniodawcy.
29. Dokonywania przycinki drzew w sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu oraz wiatrołomów.
30. Wprowadzenie elektronicznej bazy danych w zakresie lokalizacji miejsc pochówku i osób pochowanych i aktualizacji na bieżąco przybywających miejsc pochówku i osób w tych miejscach pochowanych w terminie 12 miesięcy od dnia podpisania umowy,
31. Wydawanie w imieniu Burmistrza Miasta Zgorzelec zezwoleń na dokonywanie pochówków w alei zasłużonych,
32. Zapewnienie stacjonarnego telefonu kontaktowego w biurze zarządcy wraz z ponoszeniem wydatków na swój koszt.
33. Zabezpieczenie nieruchomości w odpowiednie kontenery na śmieci i zapewnienie ich sukcesywnego opróżniania od dnia 27 maja 2008r. W roku 2007 zabezpieczona była następująca ilość pojemników: 3 szt. pojemników typu KP7, 1 szt. kontenera odkrytego o poj. 5m3, 30 szt. pojemników typu 1100 l, 42.szt. pojemników typu 110 l.
Zbieranie i wywóz nieczystości stałych z terenu cmentarza komunalnego odbywał się
na każde pisemne bądź telefoniczne zlecenie przez zarządcę (nie mniej niż dwa razy w tygodniu).
Przechodzimy teraz do sposobu obliczania cen:
14. Opis sposobu obliczania ceny
14.1 Walutą rozliczeniową obowiązującą w niniejszym zamówieniu publicznym jest złoty polski zgodnie z ustawą z dnia 29.08.1997 r. o Narodowym Banku Polskim (Dz. U. z 1997 r. Nr 140, poz. 938 z późn. zm.), oznaczany w Specyfikacji jako „złoty”, „PLN” lub „zł”.
14.2 Wykonawca podaje w formularzu ofertowym cenę ryczałtową brutto za wykonanie przedmiotu zamówienia za okres od 17.04.2008 r. do 31.12.2009 r. oraz wynagrodzenie ryczałtowe za wyżej wymieniony okres w rozbiciu na usługi zarządzania cmentarzem oraz usługi wywozu nieczystości w rozbiciu na wynagrodzenie brutto /łącznie z podatkiem VAT/, wysokość podatku VAT i wynagrodzenie netto.
14.3 Cena ryczałtowa określona przez wykonawcę zostanie ustalona za okres ważności umowy tj. za okres od 17.04.2008 r. do 31.12.2009 r. i nie będzie podlegała zmianie.
W związku z powyższym Wykonawca powinien uwzględnić wszystkie koszty mogące
powstać w trakcie realizacji przedmiotu zamówienia.
Pamiętajmy, że podać należy ceny w rozbiciu na rodzaje usług.
Pozwolę sobie wreszcie na cyferki.
Podmioty przedstawiły następujące oferty, jeśli chodzi o cenę.
Zarządzanie cmentarzem w cenach brutto:
Podmiot A –
122,000,00
Podmiot B –
262,940,50
Podmiot C –
241,535.60
Czy coś w tych zauważyliście ?
Czy jedna z cen nie jest ceną znacząco niższa od pozostałych?
Czy to nie jest podejrzane?
Czy w normalnym przetargu nie poddaje się analizie taką sytuację.
Ja pozwolę sobie w oparciu o zamówienie zrobić prosty i naprawdę skromny plan finansowy przedsięwzięcia, biorąc średnie wypłaty pracowników za ok.. 1450 zł / miesiąc, niską absencję, niewielkie koszty dodatkowe w okresie od 01 marca 2008 do 31 grudnia 2009 r.
koszenie terenów zielonych opisanych w punkcie 10 wykazu obiektów budowlanych i urządzeń, oraz odśnieżanie. Urządzanie , pielęgnowanie i konserwacja zieleni cmentarnej,
1,50 Ilość pracowników
1 800,00 wypłata (na rękę około 1450 zł)
2 700,00
22,00 miesiące
59 400,00 koszt za 22 miesiące
sprzątanie terenów przyległych ( tj. tereny zielone, chodniki, dojścia, parkingi)
1,50 Ilość pracowników
1 800,00 wypłata (na rękę około 1450 zł)
2 700,00
22,00 miesiące
59 400,00 koszt za 22 miesiące
Przegląd i konserwacja dzwonu, chodni, nagłośnienia kaplicy
Utrzymanie w należytym stanie technicznym, sanitarnym, porządkowym elementów obiektu cmentarza szczegółowo opisanych w punktach 1-9 szczegółowych danych obiektów, a w tym dokonywanie bieżących napraw i konserwacji.
800,00 miesięcznie
22,00 miesiące
17 600,00 koszt za 22 miesiące
Prowadzenie biura zarządcy, zlokalizowanego w pomieszczeniach domu przedpogrzebowego przy ul. Słowiańskiej w Zgorzelcu w godzinach tj. od 7 30 do 15 30
codziennie z wyjątkiem świąt.
2,00 pracownika
1 800,00
3 600,00
22,00 miesiące
79 200,00 koszt za 22 miesiące
300,00 odzież robocza pracowników pozostałe koszty, firmy
22,00 miesiące
6 600,00 koszt za 22 miesiące
Wprowadzenie elektronicznej bazy danych w zakresie lokalizacji miejsc pochówku i osób pochowanych i aktualizacji na bieżąco przybywających miejsc pochówku i osób w tych miejscach pochowanych w terminie 12 miesięcy od dnia podpisania umowy,
30 000,00 koszt za 22 miesiące
Zapewnienie stacjonarnego telefonu kontaktowego w biurze zarządcy wraz z ponoszeniem wydatków na swój koszt.
400,00 miesięcznie
22,00 miesiące
8 800,00 koszt za 22 miesiące
261 000,00 całkowity koszt TAK MI WYSZŁO
Nie uwzględniłem tu naprawdę wielu kosztów, jakie poniesie przedsiębiorca zarządzający cmentarzem w postaci paliwa, artykułów biurowych sprzętów biurowych i socjalnych oraz narzędzi i przyrządów dla pracowników. Dodatkowych pracowników niezbędnych do wykonania zadań, do których zobowiązał się usługodawca, za oferowaną cenę. Na bardziej szczegółową analizę mnie nie stać z powodów czasowych. Nie uwzględniłem tutaj również wynagrodzenia zarządcy nieruchomości np. Azelma Jaśkiewicza, który pobiera pieniądze z MPGK za firmowanie usług w obiekcie swoim nazwiskiem.
Jeszcze raz przytoczę cyferki oferentów dla zobrazowania różnicy:
Podmiot A – 122,000,00
Podmiot B – 262,940,50
Podmiot C – 241,535.60
Wnioski pozostawiam w tej chwili Wam.
Przechodzimy do drugiej części oferty.
Wykonywanie usług wywozu nieczystości.
Podmiot A – 101,650,00
Podmiot B – 156,487.50
Podmiot C – 149,719.60
Proszę o przyjrzenie się cyferkom.
Co widać na pierwszy rzut oka?
Jeden z podmiotów zaoferował usługę dużo tańszą. Miasto i my powinniśmy się cieszyć. Powinniśmy wręcz płakać z radości. Niestety w dalszej części mojej analizy wykaże, że są to krokodyle łzy, jeśli wystąpiły oczywiście.
Czy widzicie nadal różnice?
Wnioski wyciągajcie w tej chwili sami.
Ja przechodzę do dalszej części analizy.
W zasadzie nie interesują mnie dwa podmioty, które dały w zasadzie zbliżoną cenę. Sprawdziłem u firm działających w branży śmieciowej. W tamtym okresie kwota 140,000.00 zł miesięcznie, była skrajem opłacalności dla nich. W przypadku umowy długoterminowej, przy stałej cenie kwota 140,000.00 zł na miesiąc za wywóz określonej ilości odpadów komunalnych nie wchodziłaby w grę.
Wniosek
Podmiot A – zakończyłby niewątpliwie zadanie na dużych stratach, jeśli chciałby wykonać w całości i rzetelnie powierzone mu zadania.
W chwili obecnej zsumujemy części oferty do jednej wartości:
Podmiot A – 223,650,00
Podmiot B – 419,428.00
Podmiot C – 391,255.20
Kim jest podmiot A?
Podmiot A – to MPGK
MPGK wygrał przetarg. Jest wiele skarg na działanie jego na terenie cmentarza a ja z ekonomicznego punktu widzenia przedstawiam, że nie może być lepiej ze względu na taką ofertę. Miasto oczywiście nie ma możliwości dofinansować MPGK w zakresie zadań wynikających z zamówienia ale MPGK jest spółką miejską. Na spółkę tą przeznaczane są pieniądze z naszych podatków.
Jako zabawną, podam sytuację, że MPGK, zapytany o koszt wywozu w/w odpadów z cmentarza, jako usługodawca zewnętrzny, podał kwotę …………. zł. Wiem, ale w tej chwili nie powiem.
Analizując dalej cyferki dochodzę do następującego wniosku
Jeśli MZGK ocenił swoje usługi w tym zadaniu o 40 % niżej od konkurencji to albo innym podmiotom, w tym ludności narzuca marżę ponadnormatywną, albo próbuje odbić to sobie stary podnosząc ceny na wysypisku śmieci, które jest od niego zależne. Podnoszone są w związku ze stratami ceny wywozu nieczystości dla ludności dlatego, że na Cmentarzu Komunalnym w Zgorzelcu zarządca generuje straty. Jeśli nie będzie generował strat, to nie wykona powierzonych mu zadań.
Zastanawiałem się, kto decydował o przyjęciu takiej oferty. Był przecież punkt, który brzmiał:
17. Odrzucenie oferty
17.4 zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia,
Dla mnie obojętnym jest, jak firma prywatna generuje straty. Pieniądze są właściciela i w zasadzie, jeśli nie służy to niecnym celom a tylko zabawie to nic mi do tego. W tym przypadku przedstawiłem jedno z działań, które powoduje brak pieniędzy w kasie miejskiej.
Brak odpowiedzialności prezesów.
Ukazuję fakt, że częsta rotacja prezesów, spowodowana zmianami opcji politycznych działa negatywnie na przedsiębiorstwa.
Jeśli spółka miejska generuje straty i to świadomie, to ja za to płacę z własnej kieszeni lub nie dostaję tego, co obiecano mi, bo pieniądze pójdą na pokrycie strat.
Aha dowodem na to, że prezes Jacek Szymański popełnia błędy piastując funkcję decyzyjną w mieście niech będzie następujący fakt:
Zgodnie ze SPECYFIKACJĄ ISTOTNYCH WARUNKÓW ZAMÓWIENIA
Jeszcze raz przytaczam punkt:
7.Prowadzenie biura zarządcy, zlokalizowanego w pomieszczeniach domu przedpogrzebowego przy ul. Słowiańskiej w Zgorzelcu w godzinach tj. od 7 30 do 15 30
codziennie z wyjątkiem świąt.
Pan prezes tnie koszty nie bacząc na przepisy i umowę, jaką zawarł ze zleceniodawcą. Oto dowód ze strony internetowej MPGK. CCzy w związku z tym poniesie jakieś konsekwencje. Nie mnie oceniać.
Biuro Cmentarza Komunalnego
Czynne jest: pn.- pt. od 7:30 do 15:30;
Biuro miało być czynne również w sobote. Podanie numeru telefonu komórkowego sprawy nie załatwia. W końcu umowy są po to aby przestrzegały jej podmioty nie związane z urzędem. Te związane z urzęden chyba też powinny ich przestrzegać.
Jeśli więc w chwili obecnej nie stać MPGK na zapewnienie określonej w zamówieniu obsady stanowisk, to nie ma co się dziwić, że cmentarz znajduje się w takim, a nie innym stanie.
Jeśli jedna miasto przeznaczy dodatkowe pieniadzę na utrzymanie cmentarza, bedzie to złamanie umowy o zamówieniach.
MPGK pomylił się. My za to zapłacimy.
A tu jest link do strony. W razie dziwnych zmian zachowałem stronę, jako zapisaną.
http://mpgk.zgorzelec.pl/index.php?site=5
O nie !
Dostałem materiał na temat działania MPGK.
Wiecie, że właśnie toczy się jakaś sprawa w Urzędzie Antymonopolowym przeciwko MPGK.
Dać sobie już spokój z MPGK, czy nie?
Bo jest podejrzenie o kreatywną księgowość w jednym przedsiębiorstwie i dlatego wyszła taka dziwna (czytaj większa) cena jednego z artykułów codziennego użytku od innego monopolisty.
P
G
PS.
Napiszcie, czy ten post jest, wiem, że długie. Może ktoś inny potrafi przedstawić takie zagadnienia bardziej zwięźle i treściwie ale w trakcie opracowania dochodzi coraz więcej wątków, które chciałoby się zamieścić. Przecież to nauka na przyszłość dla decydentów. Nikt nie zabrania im tego czytać.
Gdyby były w tej materii jakieś pytania, chętnie odpowiem, jeśli będę posiadał odpowiednią literaturę.
Z wiadomych względów nie mogę wszystkiego publikować.
Ja mogę pisać posty tylko w pracy a puszczam je z domu, więc mam pewne trudności.